Zimné lezenie v Dolomitoch - Once in a Lifetime (Raz za život) a La Piovra direct (Chobotnica)

Kategórie: Outdoor, Karpos,
17. okt'24

Once in a Lifetime

Alebo aj Raz za život, Dolomity, Taliansko. Raz za život je názov veľmi vzácnej a epickej ľadovej línie v doline Vallunga vo Val Gardene v Južnom Tirolsku. Lagentalska dolina je v zimných mesiacoch známa svojimi unikátnymi ľadopádmi svetového charakteru. Práve preto je veľkým lákadlom pre lezcov z celého sveta.

Dolomity Marek Kocvara 1

Je 13. január a s Martinom Vargom sme na Slovenskom pohári v drytoolingu. Medzi lezením súťažných ciest sedíme a vymieňame myšlienky o aktuálnych podmienkach v Alpách so silnou túžbou po horách. Ja jednoznačne navrhnem Dolomity v Taliansku. Pár dni späť som zaznamenal na internete informácie o ľadopáde Raz za život a mnoho ďalších v životných podmienkach. Martin nezapochyboval ani minútu a odpovedal - poďme. Pár minút potom sme to oznámili naším dievčatám, že sa majú zbaliť a že odchádzame na dovolenku do Talianska. Ďalší deň sa balíme a čakáme deň odjazdu s veľkou radosťou. Je 15. január Martin s Veronikou nás naberajú na Orave. 10 hodinová cesta prebehne bez komplikácii a tesne pred jedenástou v noci stojíme na parkovisku pred Lagentalskou dolinou. Je azúrová noc, hviezd na oblohe je miliarda a teplota klesá hlboko pod -11 °C. Zaľahneme čo najskôr do spacích vakov, keďže ráno nás čaká veľmi skoré vstávanie.

Dolomity Marek Kocvara 2

Je niečo pred štvrtou a naše budíky zurčia hlasným tónom. Varíme čaj, hádžeme do seba raňajky a balíme posledné pochúťky na dnešný deň. Dlho sa nezdržiavame a rýchlo vyrážame pod ľad. Chceme byť pod ľadom prví a mať ho celý pre seba. V takejto dlhej ľadovej línií je to tá najbezpečnejšia a najrozumnejšia stratégia kvôli možnému zrútenie ľadu od ďalšieho tímu pred vami.

Okolo 7:00 stojíme pred samotným obrom. Je nádherný deň, vychádzajúce slnko zohrieva prvé špičky okolitých štítov. Ľadopád je monštruózny, nádherný a zároveň veľmi rozmanitý. Skladá sa zo šiestich strmých kaskád rôznych ľadových útvarov, niekde spojených tenkou časťou ľadu a niekde nie.

Dolomity Marek Kocvara 3

Prvá dĺžka nastupuje z ľadového kornúta do strmej visutej záclony ľadu. Sekám prvé metre a moja hlava a telo dokonale splývajú s ľadom. Lezenie je zážitkové a vzdušné. Cvakám prvý štand (istiace miesto z ktorého lezec istí svojho spolulezca) a kričím Martinovi nech zruší istenie a lezie za mnou.

Dolomity Marek Kocvara 4

Druhá dĺžka vedie cez sieť strmých pilierov a píšťal, cez ktoré nasledovalo mnoho zaujímavých netypických krokov po ľadopáde z ľavej strany do pravej. Dĺžka bola dlhá a intenzívna.

Dolomity Marek Kocvara 5

Tretia viedla cez ľadové karfioly (zmrznuté ľadové útvary) všetkých rozmerov. Pri zasekávaní cepínov do ľadu sme však cítili istotu, že ľad je betónový a niet sa čoho báť.

Dolomity Marek Kocvara 6

Štvrtá dĺžka má byť posledná. Aktuálne ju tvoril obrovský, vertikálny stĺp ľadu zlepený tisíckou malých ľadových píšťaliek. Táto dĺžka na prvý pohľad vyzerala galakticky. Martin do stĺpu nalieza z vnútornej strany. Ľad sa štiepi a navyše mi Martin kričí, že je v horenej časti horizontálne prasknutý po celej vnútornej časti. „Buď opatrný,“ dodal som. Za pár minút ruším istenie a letím za ním. Lezenie je nádherné.

Dolomity Marek Kocvara 7

Stojím pri Martinovi a skoro si podávame ruku s ďakovnými slovami za super výstup, keď sa zrazu obzrieme a vidíme ďalšiu plnú dĺžku záclonového píšťalového ľadopádu. Vyzerá epicky, ale treba povedať, že horúce slnko spoza kopca doňho tlačí svoje lúče plnou silou. Prvá naša veta znela niečo ako: „To asi už nie je súčasť našej cesty, nie? Vyzerá to nebezpečne s tým slnkom. Poďme sa tam pozrieť bližšie.“

Dolomity Marek Kocvara 8

Naliezam do poslednej dĺžky s veľkým očakávaním. Ublížilo mu to slnko moc? Spadne to celé? Vyzerá to zaujímavo," kričím Martinovi. S úsmevom sa pýtam, čo budeme robiť ak to spadne. Martin s hrôzou v tvári odpovedá: Sme mŕtvi." =D Dávam prvé záseky a jemne začínam liezť. Prirovnal by som to asi k baletu. Pohyb bol precízny a pomalý. Ľad bol úžasný, som na vrchole. Kričím Martinovi, že môže liezť. Za pár minút je hore. Užívame si slniečko a zlaňujeme dole.

Dolomity Marek Kocvara 9

Dolomity Marek Kocvara 10

Pár zážitkových zláňákov a sme na zemi. Balíme veci a bežíme za babami na večeru.

Dolomity Marek Kocvara 11

Ďalšie dni – ďalšie dobrodružstvá - La Piovra direct

Dolomity Marek Kocvara 12

Piatok 20. januára 2024 sme s Martinom pod ľadopádom La Piovra (Chobotnica). Teplota v aute na parkovisku ukazovala -18 °C. V našej rannej konverzácií zaznelo pár viet, že teplota nie je moc ideálna. Skúsime sa prejsť pod ľad a uvidíme. Stojíme pod ľadom a po chvíli zaznie zvuk prasknutia. Dosť veľký kus letí smerom nadol. Strašidelné. Martin nalezie prvú dĺžku, a po pár metroch dostane úder kusom ľadu do helmy, ktorý uvoľnil tím nad nami a helma praskne. Odchádzame. Dnes toho bolo tak akurát dosť. Sme dole pri aute. Oddychujeme a pozeráme teplotu na zajtra. Predpoveď hovorí o teplejšom dni.

Dolomity Marek Kocvara 13

Je 21.januára teplota na parkovisku ukazuje -10. Veľmi skoro vyrážame. Chceme naliezť prví. Sme pod ľadom a teplota je príjemná.

Ukrajujem prvé metre.

Dolomity Marek Kocvara 14

Dostávam sa pod ľadový stĺp. Nič také som predtým nevidel. Stĺp bol tvorený z karfiolov a píšťal veľmi malej hrúbky. Lezenie predstavovalo precízne zakladanie lezeckých nástrojov do rôznych dier a špár skoro bez sekania. Celkom zaujímavé na ľadové lezenie.

Dolomity Marek Kocvara 15

Dolomity Marek Kocvara 16

Každým jemným krokom sme sa blížili k vrcholu. Naše zmysly fungovali na 120 %. Zážitok počas lezenia bol intenzívny.

Dolomity Marek Kocvara 17

Sme úspešne hore.

Dolomity Marek Kocvara 18

Užívame atmosféru epického miesta a bežíme dole.

Dolomity Marek Kocvara 19

Týmto sa naša krátka dovolenka končí. Lezenie v doline Vallunga bolo úžasné a lyžovanie vo Val Gardene taktiež.

Ďakujeme Dolomity

Dolomity Marek Kocvara 20

Marek Kočvara

Instagram: @marekkocvara

Aké oblečenie na zimné lezenie Marek nosí?

"Správny výber oblečenia je pre komfort pri ľadovom lezení dôležitý. Z vlastnej skúseností, po množstve hodín v ľadovom teréne, môžem určite tvrdiť, že kolekcia Karpos K-Performance GTX patrí k špičke na trhu. Oblečenie, ktoré vám dokáže zabezpečiť dokonalý, suchý a príjemný zážitok aj po celodennom ľadovom lezení či iných aktivitách.