Tomáš otestoval plášte Pirelli Cinturato Gravel

  Kategórie: Bicykle, Cyklistika, Šport, Recenzie,
18. júl'24

Tomáš Šelenk sa nám vo svojej registrácii v rámci akcie Hľadáme testerov Pirelli predstavil ako rekreačný jazdec, ktorý ale obľubuje dlhšie jazdy a tohto roku sa chystá aj na svoje prvé gravel preteky. Jeho voľba padla na plášte Pirelli Cinturato Gravel H a napriek tomu, že doteraz jazdil užšie plášte, sa nechal nahovoriť na rozmer 40-622. 

Na rozhraní mesiacov marec a apríl ma na sociálnych sieťach oslovila ponuka stáť sa „testovacím jazdcom“ cyklistických plášťov Pirelli, ktorú zastrešovala firma DAVORIN, s.r.o. Nejaký čas po vyplnení úvodného dotazníka som sa na moje prekvapenie dozvedel, že som bol vybraný za jedného z testerov. V cyklistike preferujem Gravel, je to pre mňa zábava a relax súčasne. Oslovili ma najmä nekonečné možnosti, ktoré tento segment ponúka., no stále by som sa charakterizoval ako rekreačný jazdec.

Test plášťov Pirelli Cinturato Gravel - Tomáš Šelenk - obutie

Po krátkej komunikácii s marketingom Davorinu sme vyšpecifikovali plášte Pirelli Cinturato Gravel H 40-622 v prevedení s dušou. Označenie H ako Hardpack znamená, že plášť je určený na tvrdšie povrchy bez ohľadu na to, či sú suché alebo mokré. Testovanie prebiehalo cca. dva mesiace s nájazdom cez 1500km. Prvý mesiac som jazdil s klasickými butilovými dušami a druhú časť testu som ich zamenil za modernejšie TPU duše. Jazdím prevažne v okolí Slanských vrchov, ktoré sú charakteristické prudkými stúpaniami, kombináciou šotolinových a asfaltových ciest nižšej kvality. No pre objektívnosť som si vyšiel aj na Velo Dunajec 310km s kombinovaným povrchom a uzavrel som to amatérskymi pretekmi Tatry Gravel Race organizovanými v Poľsku s celkovou dĺžkou 420km a 8000 výškových metrov. Niečo k tomu ale až na záver. 

Balíček s plášťami dorazil v priebehu nasledujúcich pár dní a  takmer hneď som si našiel čas na ich výmenu. Prvé dojmy po ochytaní a výmene boli, že nie sú úplne najľahšie, no výmena šla zľahka. Niektorí výrobcovia majú v ponuke pneumatiky s nepríjemne tuhým bočným lemom, ktoré sa nahadzujú pomerne ťažko, obzvlášť keď je to za šera niekde na lesnej ceste. Túto výmenu po krátkej inštruktáži samostatne zvládol aj môj jedenásť ročný syn.  Na bočnici je označený smer otáčania. Hustenie pneumatík podľa odporúčania výrobcu je od 2 do 4,1 bar, ja som ich celé testovanie hustil na hornú hranicu požadovaného intervalu (4bar).

Test Plášťov Pirelli Cinturato Gravel - Tomáš Šelenk

Osobne som doteraz preferoval gravelové plášte rozmerov 32 až 35mm, takže pri šírke 40mm som mal isté predsudky k valivému odporu a jeho vplyvu na rýchlosť. Môj úplne prvý dojem z jazdy bol ale taký, že sú oveľa pohodlnejšie než tie, ktoré som používal doteraz (35mm). Každý cyklista určite ocení trocha pohodlia naviac, najmä pri výjazdoch 100+ km. Navyše, hneď po prvej jazde mi moja trackovacia aplikácia oznámila, že to bola najrýchlejšia jazda za posledný mesiac. Takže moje predsudky o vyššom valivom odpore a rýchlosti sa nepotvrdili. Kontaktná plocha plášťa a vozovky je sotva 15mm, no pri nespevnených cestách dodatočná šírka poskytuje spoľahlivú stabilitu a pohodlie. V priebehu testovania som si všimol, že v zákrutách sú plášte viac stabilné a umožňujú prejazd zákrut vo vyšších rýchlostiach a s vyšším bočným náklonom, čo umožňuje športovejšiu jazdu spojenú s intenzívnejším zážitkom. 

Test Pirelli Cinturato Gravel - Tomáš Šelenk - Tatry Gravel Race 2024

Highlightom celého testovania bola moja účasť na gravelových pretekoch Tatry Gravel Race organizovaných v Poľsku s celkovou dĺžkou 420km a prevýšením okolo 8000 metrov. Trasa viedla cez Malopoľské vojvodstvo (PL)), Oravu, Liptov, Spiš, Vysoké Tatry s späť do Poľska. Z celkovej dĺžky bolo asi 50% asfalt rôznej kvality a zvyšok bol štrk, pasienky, ostré skaly a zablatené lesné cesty. Trasu by som hodnotil ako extrémne náročnú a miestami skôr  vhodnú pre MTB. Pri príprave na preteky som sa zameral na zníženie hmotnosti bicykla a príslušenstva, takže jedno z opatrení bola aj výmena duší z butylových na TPU duše, keďže sú pri vyššej ochrane ľahšie takmer o polovicu.

Porovnanie duší Pirelli Sportube a Pirelli Cinturato SmarTUBE

Bola to moja prvá skúsenosť s týmto typom duší. Tu je treba dodať, že ich nieje možné opravovať/ lepiť bežnou sadou, ale sadou na opravu TPU duší! Ďalším z benefitov SmarTube duší je výrazne menší objem v zbalenom stave, takže náhradné duše nezaberajú toľko miesta v kapsách. Musím ale poznamenať, že počas celého testovania som nedostal ani jeden defekt, napriek tomu že som sa k ním občas správal dosť hrubo. Pri prechode ostrými skalami Kvačianskej doliny, alebo pri nočnom zjazde rozbitou cestou z Kráľovej hole mi je samému ťažko uveriť, že to dopadlo bez ich prerazenia. Na konci testovania dezén zadnej pneumatiky niesol známky opotrebenia, podľa môjho odhadu ½ životnosti. Vpredu bolo opotrebenie samozrejme menšie.

Test Pirelli Cinturato Gravel - Tomáš Šelenk - nájazd km

V závere by som Pirelli Cinturato Gravel H 40-622 zhodnotil ako komfortný a mimoriadne odolný plášť s vynikajúcimi jazdnými vlastnosťami na všetkých povrchoch, stabilný v oblúkoch a so spoľahlivým gripom aj pri vyšších rýchlostiach. Výrobca udáva zvýšenú ochranu proti prerazeniu vďaka konštrukcii TechWALL a  ja môžem len súhlasiť.  Jednou z mála nevýhod je trocha vyššia cena, ale je to investícia, ktorá sa pri pravidelnom jazdení určite oplatí. Spoločnosti Davorin samozrejme ďakujem za túto príležitosť vyskúšať produkty značky Pirelli prémiovej kvality.