Robo Surmik objavil čaro jazdy na elektrobicykli len pred tromi rokmi, no pohltilo ho to natoľko, že na svojom e-bajku trávi pomerne veľa času. Ako sám priznal, vypestoval si doslova mániu zdolávať kopce, ideálne s nejakým hradom na ich vrchole. V rámci testu plášte Pirelli Scorpion e-MTB potrápil nielen na Slovensku, ale aj na viacdňovom výlete v Chorvátsku.
Pri výbere plášťov Pirelli na testovanie padla moja voľba na produkty určené primárne pre použitie na e-MTB. Konkrétne som zvolil dopredu Scorpion e-MTB M, ktorý je určený na zmiešaný terén a dozadu Scorpion e-MTB R, teda plášť určený špeciálne na zadné koleso. V oboch pípadoch som volil rozmer 29x2.6" a oba plášte tvorí konštrukcia HyperWALL a zmes SmarGRIP+.
Plášte som nahodil 3.5.2024 a oba ma pri tom trochu potrápili, nakoľko som ich nedokázal nafúknuť klasickou pumpou a ako je uvedené aj na stránke dovozcu, mlieko Scorpion sealant sa s CO2 nemá veľmi v láske, takže som sa použitiu bombičky chcel vyvarovať. V práci ale máme kompresor a ten zabral okamžite. Vzhľadom na to, že mám komplet s výstrojom a batohom cca 100 kg, fúkal som ich na hornú hranicu tlaku.
Hneď na druhý deň som ich išiel otestovať do oblasti Novej Bani a pohoria Vtáčnik, počasie bolo pekné, ale po daždi. Na začiatku som jazdil po zvážniciach, ktoré sú vysypané kameňom vydolovaným z miestnych baní . Prvý cieľ bol Starohutňanský vodopád.
Výjazd k vodopádu je po mokrých kameňoch, pneumatiky držali výborne a trakcia aj na hladkom vápenci bola veľmi dobrá. Ďalšie km boli po bežných lesných cestách a asfalte, kde sa veľmi nedajú posúdiť schopnosti pneumatík.
Nasledovalo vážnejšie testovanie prebiehalo v Chorvátsku, oblasť východný Velebit, Tulove Grede a kaňon Zrmanje. Prvý a posledný deň v kopcoch blízko Tulove Grede (Winnetou). Za tri dni sme najazdili cca 200 km s viac ako 4 000 výškových metrov.
Väčšina ciest a chodníkov v tejto oblasti je šotolina , alebo kamenisté chodníky. Na šotoline nie je čo vytknúť týmto pneumatikám, perfektne sa správali aj v zjazde pri rýchlostiach nad 60 km/h. Na kamenistých chodníkoch som mal pocit, že zadná pneumatika nemá až takú dobrú trakciu, ako pneumatiky mojich spolujazdcov. Hlavne v stúpaniach po voľne ložených kameňoch som často vyšiel menej ako oni. Na jednej strane to môže byť spôsobené mojou váhou, ale hlavne som to cítil na chodníkoch, kde som išiel veľmi po kraji a zadná pneumatika ma nedokázala udržať na hrane, keď bola potrebná trakcia aj z boku. Prednú pneumatiku mám s iným vzorom a tá ten problém nemala. Príjemne však prekvapili v náročných zjazdoch po skalách , kde moje predchádzajúce Schwalbe Eddy Current pri ráfiku občas odfukli. Tu sa mi to nestalo, ani pri prudkom brzdení v zákrute, kde naozaj kamene lietali tak, že kolega musel dodržiavať väčšie odstupy. To by znamenalo, že pätky pneumatiky si veľmi dobre porozumeli s kolesami Newmen Performance 30.
Ďalší deň bol na programe kaňon Zrmanje. Štartovali sme v Obrovači, najprv šotolinová cesta, ktorá sa neskôr zmenila na kamenistý singel track, ktorý viedol tesne nad vodou. Po veľkých a plochých kameňoch pneumatiky držali vynikajúco, dokonca ani na mokrých kameňoch nedošlo k prešmyknutiu kolesa. Jediný problematický výjazd bol po veľkých nespevnených kameňoch z útrob kaňonu, nakoniec, ale aj tak všetci museli tlačiť bicykle. Zvyšok dňa sme jazdili po šotoline a občas aj asfalt.
Po návrate domov som v rámci testovanie stihol ešte dva výjazdy. Moja klasika v Malých Karpatoch, hrebeňovka po červenej od Mariánky, cez Somára po Pezinskú Babu a späť a jeden výjazd v Považskom Inovci.
Vzhľadom na to, že sa posledné dni pokazilo počasie a dosť veľa napršalo, mal som možnosť otestovať plášte Scorpion e-MTB aj v mokrých a blatistých podmienkach. Na mokrom povrchu (nie rozbahnený) pneumatiky si udržujú svoje schopnosti, no väčšie blato (možno to bolo len špecifické blato) sa veľmi lepilo na plášť. Hlavne na zadný, ktorý sa rýchlo obalil a nedovoľoval ďalšiu jazdu. Osobne si myslím, že je to aj tým, že vzor na tomto plášti je nižší.
Ak by som mal zhrnúť svoje poznatky:
- Plášte pre môj spôsob jazdenia sú minimálne rovnako dobré, ak nie aj lepšie ako Schwalbe Eddy Current
- Vyzdvihol by som ich pevnosť v pätkách
- Pneumatiky vhodné na každodenné jazdenie aj na MTB maratón
- Zadný plášť s R vzorom je vhodný na bežné singeltracky, lesné a poľné cestičky, no pri jazdení na hrane a jazde v blate som mal zmiešané pocity
- Predný plášť sa správal predvídavo, nezaznamenal som jediný rušivý moment
- Oba plášte napriek ťažkým podmienkam testu (ostré kamene na Velebite) nevykazovali žiadne známky poškodenia
Ďakujem DAVORIN, s.r.o. za možnosť testovať cyklistické plášte Pirelli.