Tony Kmec je, ako sám o sebe hovorieva, cyklistický univerzál a cyklistika je pre neho vášeň, ktorá ho udržuje v psychickej pohode. Žiť ňou začal už počas základnej školy, keď objavil BMX, a žije ňou denno-denne, keďže bicykel využíva aj ako dopravný prostriedok. Momentálne najviac inklinuje k EN/DH jazdeniu, a preto sme si ho vybrali ako druhého testera v kategórii MTB. Jeho voľba padla na plášte Pirelli Scorpion Eunduro.
Na úvod by som sa chcel poďakovať ľuďom z DAVORIN, s.r.o. za túto skvelú príležitosť “ochutnať” niečo, čo som ešte nemal. Horskej cyklistike sa venujem už nejaký ten čas a vždy som veril aj verím, že jazdiť chcem všetko (o čo sa aj snažím). Moje srdce ale z nejakého dôvodu ešte stále dáva prednosť zábave z kopca, vždy sa teda o máličko viac teším, ked sa rútim dole. Momentálne jazdím na bicykli značky Commencal Meta v mulletovej verzii, a preto bola moja predstava o plášťoch, ktoré by som si vybral celkom jasná - musia vydržať čo najviac hrubého zaobchádzania. Zo začiatku sa zdalo, že to nebude vôbec problém, ale pri tak širokej škále rôznych druhov plášťov to bol nakoniec celkom zaujímavý a pomerne dlhší proces, čo považujem ale za obrovské plus. Jednoducho je si z čoho vyberať. Rozhodol som sa preto pre Scorpion Enduro M (dezén pre zmiešaný terén) a Scorpion Enduro R dezén špeciálne navrhnutý pre použitie na zadnom kolese), v oboch prípadoch s odolnou konštrukciou Hardwall, aby som sa vyhol najviac ako sa dá knotom počas jazdenia :D Plášte som testoval v šírkach 2.6 kedže akosi veľkosť 27.5 v šírke 2.5 som nikde nenašiel. To považujem za malé mínus, ale ako problém do budúcnosti to nevidím. Zaujímavé pre mňa je aj to, že všetky modely xc, enduro, dh, trail sú vlastne Scorpion.
Samotná montáž šla relatívne hladko. Trochu som sa musel popasovať s nahodením plášťa na ráfik, ale to prikládam svojej amatérčine. Každopádne výsledok vyšiel na prvý raz a to sa počíta. V priebehu testovania som menil predné koleso, a preto som mal príležitosť zhadzovať a nahadzovať plášť znovu. “Mlieko” Scorpion Sealant, ktoré som k plášťom dostal, hodnotím v mojom prípade veľmi pozitívne. Pri čistení ráfiku a plášťa šlo oproti iným značkám dole rýchlejšie. Tiež oceňujem jeho žltú farbu, ktorú si pri defektne všimnete veľmi rýchlo.
Prejdem ale radšej k jazdeniu. Za dva a pol mesiaca som stihol pobehať viaceré miesta na východnom Slovensku a pohraničí Poľska. Jazdil som na trailoch, v bikeparkoch, dokonca aj na urban miestach ako je napr. centrum mesta (schody a podobne) to, ale z pochopiteľných dôvodov nebudem ďalej rozpisovať, ani pridávať ukážky :D. Kedže stále mám aj kamarátov, ktorí jazdia xc, vyskúšal som si aj to. Prvá jazda samozrejme viedla tam kde je to najbližšie a teda na domáce trailiky. Tu som objavil neskutočný grip a trakciu, ktoré tieto plášte prinášajú. V praxi to znamená, že som to viackrát skoro prepískol, ale stále ma tie plášte podržali a deje sa mi to doteraz.
Zadný plášť má oproti Maxxisu, ktorý som doteraz jazdil, balónovitý tvar a vzhľadom na veľmi podobný ale akoby čímsi obohatený dezén v predu aj vzadu sa na nich spolieham stále viac a viac. Na strane druhej mi prišli na rovinkách, kde je treba pedálovať trochu pomalšie. Ak ale chcete namieriť svoj bicykel rovno dole cez skaly, korene, schody, diery, kmene, zákopy, tieto plášte podržia skoro v každom počasí. V mojich podmienkach je combo Enduro M v predu a Enduro R vzadu skoro dokonalým. Ak by som žil niekde v Anglicku asi by som siahol po verzii S (mäkký terén).
Inserty v kolesách vzhľadom na svoju váhu a váhu bicykla nenosím a zatiaľ by mi to ani nenapadlo. Podarilo sa mi aj zo trikrát cinknúť ráfik na rôznych miestach, ale nič sa nestalo. Ochrana Hardwall stojí aj za tých pár gramov naviac. Nepovažujem sa za žiadneho gramera a pri mojej kovadlinke to asi nemá zmysel, ale na to, čo všetko tieto plášte ponúkajú, majú aj tak veľmi slušnú hmotnosť.
Počas môjho testovania veľa zrážok nebolo, ale predsa som to skúsil aj v blate. Tam som sa cítil rovnako ako napr. s plášťami od Maxxis. Kým som pedáloval a udržiaval pri výšľape rýchlosť, tak to šlo. Dole z kopca je to podľa môjho názoru často aj o tlaku a schopnostiach. Pre mňa to bola rovnaká zábava ako na suchu.
Po skoro troch mesiacoch testovania sú plášte v naozaj veľmi dobrom stave, za čo môže asi fakt, že nie sú viaczmesové. Oproti značke Maxxis, ktorú som doteraz jazdil, je to veľmi (aj na oko) citeľný rozdiel. Sám som zvedavý ako budú vyzerať o niekoľko dalších mesiacov. Na záver ešte dodám, že sa mi páči ako značka Pirelli napriek vyššej cenovke prichádza do sveta cyklistiky so zaujímavými technológiami a snaží sa “zamiešať” karty. Za mňa paráda, určite budem pri najbližšej kúpe uvažovať aj o Pirelli.